Europos automobilių saugos institucija imasi veiksmų dėl jutiklinių ekranų automobiliuose

Vilniaus naujienos

Europos automobilių saugos institucija imasi ryžtingų veiksmų atsižvelgdama į vis didėjantį jutiklinių ekranų naudojimą automobiliuose. Ši tendencija, nors ir pridėjo prabangos naujausiems automobilių modeliams, sukėlė susirūpinimą dėl vairuotojų saugumo. Nuo 2026 m. sausio 1 d., siekiant gauti prestižinį penkių žvaigždučių NCAP (Europos naujų automobilių vertinimo programa) įvertinimą, automobiliai turės užtikrinti, kad penki pagrindiniai valdymo elementai – garso signalas, priekinio stiklo valytuvai, posūkių signalai, avariniai žibintai ir SOS funkcijos – būtų valdomi fiziniais mygtukais arba jungikliais.
NCAP strateginės plėtros direktorius pažymi, kad avarijų, kurios įvyksta dėl vairuotojų išsiblaškymo, skaičius auga. Akcentuojama, kad jutiklinių ekranų naudojimas gali atitraukti vairuotojo dėmesį nuo kelio nuo penkių iki 40 sekundžių, kas, atsižvelgiant į 2022 m. duomenis, kai keliuose žuvo daugiau nei 20 000 žmonių, yra nepriimtina.
Vairuotojų išsiblaškymas, sukeltas jutiklinių ekranų, kelia didelį rizikos faktorių, ypač kai trūksta liečiamojo grįžtamojo ryšio, verčiantis vairuotojus ilgesnį laiką fiksuoti žvilgsnį į ekraną, kad įsitikintų, ar buvo atliktas norimas veiksmas. Be to, skirtingų sistemų įvairovė kelia papildomų iššūkių, nes vairuotojams reikia prisitaikyti prie kiekvieno naujo automobilio valdiklių išdėstymo.
Taip pat atkreipiamas dėmesys į dar vieną problemą: naktį ekrano šviesa gali sumažinti gebėjimą matyti tamsiame kelyje. Toks papildomas šviesos šaltinis automobilyje pablogina vairuotojo matomumą naktį, dėl ko kyla didesnis avarijų pavojus.
Tokie automobilių gamintojai kaip „Tesla“, kurie daug remiasi naujomis technologijomis, turės nuspręsti, ar NCAP penkių žvaigždučių įvertinimas vertas to, kad būtų pakeistas interjero dizainas. Naujausiame „Tesla“ modelyje „Model 3“ posūkio signalui įjungti vietoj įprastų perjungimo mygtukų naudojami jėgos prisilietimo mygtukai – būtent tokius pokyčius saugos institucija tikisi nutraukti. Analoginiai valdikliai – ne vienintelė NCAP rekomendacija, kuria siekiama sumažinti vairuotojo išsiblaškymą. Nors Europos automobilių lobistai teigia, kad apie šiuos pokyčius dar nebuvo oficialiai pranešta gamintojams, kai kurie iš jų, pavyzdžiui, „Volkswagen“, jau pradėjo atsitraukti nuo visiško jutiklinių ekranų naudojimo savo naujausiuose modeliuose, atsižvelgiant į klientų atsiliepimus. Šis pokytis rodo, kad automobilių gamintojai turės rasti pusiausvyrą tarp inovatyvumo ir vairuotojų saugumo, siekdami išlaikyti aukštus NCAP įvertinimus.

Parengta pagal politico.eu
Foto Ildar Garifullin